Opšti uslovi online kupovine

Uslovi online kupovine

Za uslove online kupovine primenjuje se Zakon o zaštiti potrošača ("Službeni glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 i 44/2018, u daljem tekstu: "Zakon"), Odeljak IV. - Zaštita potrošača u ostvarivanju prava iz ugovora na daljinu i ugovora koji se zaključuju izvan poslovnih prostorija, od člana 26. do člana 36. i član12. ovog Zakona.

Objavljivanjem Opštih uslova online kupovine (u daljem tekstu: „Uslovi“), prodavac je ispunio dužnost obaveštavanja potrošača u skladu sa članom 26. i čl. 12 Zakona. Informacije iz navedenih članova Zakona trgovac pruža potrošaču pre sklapanja ugovora, u skladu sa članom 30 Zakona. U svakom trenutku, potrošač može zatražiti ove informacije putem e-maila na esotiqwebshop@gmail.com.

Uslovi

Trgovac

Trgovac je DM Star Consulting D.O.O. – Ogranak 2 Esotiq sa sedištem u Beogradu, opština Zvezdara, Ul. Bulevar Kralja Aleksandra 458/32 11127 , MB: 21430552, PIB: 111132614.

Potrošač

Potrošač je svako ko poseti online prodavnicu Esotiq, odabere bar jedan proizvod, naruči ga i plati prilikom dostave, uplatnicom ili karticom.

Proces naručivanja

Naručivanje u internet prodavnici Trgovca se vrši dodavanjem proizvoda u korpu. Narudžbinu je mogućeponištiti u svakom trenutku, u skladu sa Uslovima. Pre naručivanja,potrošač treba da potvrdi da je upoznat sa Uslovima objavljenim na sajtu Trgovca na adresi https://esotiq.rs/.

Kupoprodajni ugovor se smatra zaključenim kada Trgovac šalje Potrošaču potvrdu o prijemu porudžbine, potvrđujući time da je proizvod uspešno naručen.

Narudžbinu može izvršiti i registrovani korisnik i neregistrovani korisnik. Registracija nije obavezna za kupovinu.

Ako Trgovac ne može da isporučinaručeni proizvod jer ga nema na lageru, dužan je da u roku od 24h obavesti potrošača putem e-maila. U tom slučaju,potrošač može da otkaže kupoprodajni ugovor ili da prihvati novi rok isporuke. Ako potrošač otkaže kupoprodajni ugovor, Trgovac je dužan da vrati novac uvećan za iznos zakonske zatezne kamate, u skladu sa odredbama Zakona o visini zatezne kamate u roku od 14 dana od momenta prijema obrasca za odustanak, a što trgovac potvrđuje slanjem obaveštenja na e-mail potrošača.

Trgovac je obavezan da vrati novac koristeći isti način plaćanja koji je potrošač prvobitno upotrebio, osim ako potrošač jasno ne pristane na drugi način plaćanja, uz garanciju da zbog tog povrata neće imati dodatne troškove.

Ako potrošač odbije preuzimanje proizvoda koji je naručio i koji je u ispravnom i neoštećenom stanju, trgovac ima pravo tražiti od potrošača da pokrije sve troškove povezane s dostavom tog proizvoda.

Trgovac ima pravo da ne sklopi kupoprodajni ugovor ili da ne proda proizvod potrošaču ako je jasno da je prikazana cena nerealna u odnosu na stvarnu vrednost proizvoda, te da je takva cena posledica očigledne greške u sistemu ili greške prouzrokovane ljudskim faktorom.

Prikazane cene na sajtu su maloprodajne cene sa uračunatim PDV-om. Cene na sajtu mogu se razlikovati od cena u fizičkim prodavnicama Trgovca.

Trgovac je dužan da održava sajt u skladu sa standardima industrije i nije odgovoran za kvalitet internet konekcije potrošača.

Uslovi isporuke

Korisnički servis trgovca radi od 9h do 17h radnim danima. Proizvode naručene online šaljemo u roku od tri radna dana, dok tokom sniženja rok može biti pet radnih dana.

Isporuka pokriva celu Srbiju osim Kosova i Metohije.

Vreme isporuke zavisi od momenta naručivanja.

Ako naručite proizvod u petak slanje proizvoda vrši se u ponedeljak, isporuka potrošaču je u utorak između 07h i 16h.

Rokovi se računaju od trenutka kada trgovac primi porudžbinu (kod plaćanja pouzećem) ili kada primi uplatu, odnosno od momenta kada bude odobrena autorizacija platne kartice, kada je potrošač optirao za druge modele plaćanja proizvoda.

Vikend se ne računa u rokove dostave. Maksimalni rok isporuke je 30 dana od zaključenja ugovora.

Trošak isporuke je fiksan i iznosi 310 dinara, za narudžbine preko 5 000 rsd dostava je besplatna.

Isporuku vrši CITY EXPRESS. U cilju efikasnosti i kvalitetnije komunikacije izmeđupotrošača i dostavljača,administratori internet prodavnice trgovca kurirskoj službi daju i broj telefona koji je potrošač naveo prilikom naručivanja proizvoda. Pored navedenog, potrošač u slučaju reklamacije zbog nesaobraznosti, može robu poslati trgovcu preko pomenute kurirske službe CITY EXPRESS, o trošku trgovca.

Kada trgovac preda proizvod kuriru, obavestiće Vas putem emaila. Kurirska služba isporučuje radnim danima od 07h do 16h. Na dan isporuke naručenog proizvoda potrošačće dobiti SMS obaveštenje nakon čegaće ga kontaktirati ovlašćeno lice iz kurirske službe.Ako prva isporuka ne uspe, kurir će Vas kontaktirati i dogovoriti novi termin. Ako ni druga isporuka ne uspe, proizvod se vraća trgovcu koji ćestupiti u kontakt s potrošačem, utvrditi razloge za povrat proizvoda i, ako je potrebno, ugovoriti novi datum isporuke..

Proizvodi su zaštićeni pakovanjem prilikom transporta, tako da se prilikom rukovanja u transportu ne mogu oštetiti. Proverite da li na pakovanju ili samom proizvodu ima oštećenja. Ako primetite oštećenjaimate pravo da odbijete prijem i o tome obavestiti trgovca .

Ako pakovanje nije oštećeno,potrošač preuzima artikl i potpisuje dokument (slip) na kojem su navedeni detalji o pošiljaocu, primaocu i ceni.

Zaštita ličnih podataka

U ime DM Star-a obavezujemo se da ćemočuvati privatnost svih naših kupaca. Prikupljamo samo neophodne, osnovne podatke o kupcima/ korisnicima i podatke neophodne za poslovanje i informisanje korisnika u skladu sa dobrim poslovnim običajima i u cilju pružanja kvalitetne usluge. Dajemo kupcima mogućnost izbora uključujućimogućnost odluke da li žele ili ne da se izbrišu sa mailing lista koje se koriste za marketinške kampanje. Svi podaci o korisnicima/kupcima se strogo čuvaju i dostupni su samo zaposlenima kojima su ti podaci nužni za obavljanje posla. Svi zaposleni [ime prodajnog mesta] (i poslovni partneri) odgovorni su za poštovanje načela zaštite privatnosti.

Trgovac prikuplja podatke u skladu sa vrstom usluge koju pruža potrošačima i zakonskim odredbama o zaštiti podataka. Ovo uključuje osnovne podatke bez kojih trgovac ne može da izvrši svoje obaveze: ime i prezime,adresa, br. Telefona, email adresa, podatke o korišćenju sajta i webshopa, i druge relevantne informacije. Više informacija možete pronaći u Politici privatnosti.

Načini plaćanja

Naručene proizvode možete platiti:

  • pouzećem
  • platnim karticama

Ako plaćatepouzećem,plaćate kuriru prilikom preuzimanja.

Ako placate platnom karticom, nakon popunjavanja narudžbine, i optiranja načina plaćanja platnom karticom, potrošačće biti automatski preusmeren na internet prezentaciju banke Banca Intesa AD Beograd gde je potrebno uneti podatke sa platne kartice, prilikom unošenja podataka o platnoj kartici, poverljive informacija se prenose putem javne mreže u zaštićenoj (kriptovanoj) formi upotrebom SSL protokola i PKI sistema, kao trenutno najsavremenije kriptografske tehnologije. Sigurnost podataka prilikom kupovine, garantuje procesor platnih kartica, Banca Intesa AD Beograd, pa se tako kompletni proces naplate obavlja na stranicama banke. Niti jednog trenutka podaci o platnoj kartici nisu dostupni našem sistemu. Možete koristiti Visa, MasterCard ili Maestro kartice.

Ako transakcija ne prođe, sredstva na korisničkomračununeće biti rezervisana i narudžbina će se tretirati kao neizvršena. Korisnik može pokušati ponovno da plati karticom ili izabrati drugi način plaćanja.

Proces obrade narudžbenice započinje kada trgovac primeti uplatu na svom računu ili, u slučaju da je korisnik izabrao plaćanjepouzećem, odmah po prijemu narudžbine.

Izjava o PDV

PDV uračunat u cenu i nema skrivenih troškova.

Izjava o konverziji

All payments will be effected in Serbian currency – dinar (RSD). The amount your credit card account will be charged for is obtained through the conversion of the price in Euro into Serbian dinar according to the current exchange rate of the Serbian National Bank. When charging your credit card, the same amount is converted into your local currency according to the exchange rate of credit card associations. As a result of this conversion there is a possibility of a slight difference from the original price stated in our web site.

Sva plaćanja biće izvršena u lokalnoj valuti Republike Srbije – dinar (RSD).Za informativni prikaz cena u drugim valutama koristi se srednji kurs Narodne Banke Srbije. Iznos za koji će biti zadužena Vaša platna kartica biće izražen u Vašoj lokalnoj valuti kroz konverziju u istu po kursu koji koriste kartičarske organizacije, a koji nama u trenutku transakcije ne može biti poznat. Kao rezultat ove konverzije postoji mogućnost neznatne razlike od originalne cene navedene na našem sajtu.

Povraćaj sredstava

U slučaju vraćanja robe i povraćaja sredstava kupcu koji je prethodno platio nekom od platnih kartica, delimično ili u celosti, a bez obzira na razlog vraćanja, [upisati IME_PRODAJNOG_MESTA] je u obavezi da povraćaj vrši isključivo preko VISA, EC/MC, Maestro, Amex i Dina metoda plaćanja, što znači da će banka na zahtev prodavca obaviti povraćaj sredstava na račun korisnika kartice.

Reklamacije i vraćanje robe

Potrošač ima pravo da vrati robu ako je reč o isporuci robe koju nije naručio ili ne odgovara onome što je poručio.

Zamena proizvoda koji je predmet reklamacije

Prodavac je dužan da korisniku dostavi proizvod koji je u skladu sa dogovorom.Smatra se da je isporučena roba saobrazna ugovoru:

  • Ako se proizvod poklapa s opisom koji je prodavac naveo i ako poseduje karakteristike proizvoda koje je prodavac prezentovao korisniku kao uzorak ili model.
  • ako ima svojstva potrebna za naročitu upotrebu za koju je potrošač nabavlja, a koja je bila poznata trgovcu ili mu je morala biti poznata u vreme zaključenja kupoprodajnog ugovora;
  • Ako ima karakteristike koje su uobičajene za redovnu upotrebu proizvoda te vrste.
  • Ako po kvaliteti i performansama odgovara standardima koji su tipični za proizvode te vrste i što korisnik može razumno da očekuje,uzimajući u obzir prirodu proizvoda i javne izjave o specifičnimkarakteristikama proizvoda koje daju prodavac, proizvođač ili njihovi zastupnici, posebno ako je izjava data putem reklame ili na pakovanju proizvoda.

Trgovac je odgovaran i za nesaobraznost nastalu usled nepravilnog pakovanja.

Trgovac odgovara za nesaobraznost robe ugovoru, koja je postojala u času prelaska rizika na potrošača, bez obzira na to da li je za nesaobraznost znao. Trgovac odgovara i za nesaobraznost robe ugovoru koja se pojavi posle prelaska rizika na potrošača, ako potiče od uzroka koji je postojao pre tog momenta, kao i ako je potrošač mogao lako uočiti nesaobraznost, a trgovac izjavio da je roba saobrazna kupoprodajnom ugovoru.

Trgovac ne odgovara za nesaobraznost robe ugovoru ako je u časuzaključenja kupoprodajnog ugovora potrošaču bilo poznato ili mu nije moglo ostati nepoznato da roba nije saobrazna ugovoru.

Trgovac je odgovoran za nesaobraznost robe ugovoru koja se pojavi u roku od 2 (dve) godine od dana prelaska rizika na potrošača, odnosno od dana predaje robe potrošaču. Ako nesaobraznost nastane u roku od 6 (šest) meseci od dana prelaska rizika na potrošača, pretpostavlja se da je nesaobraznost postojala u trenutku prelaska rizika, osim ako je to u suprotnosti sa prirodom robe i prirodom određene nesaobraznosti. Navedeni rokovi ne teku u periodu koji trgovac koristi za otklanjanje nesaobraznosti.

Kupac može podneti prigovor popunjavanjem odgovarajućeg formulara za reklamaciju koji se može poslati prodavcu putem e-maila na esotiqwebshop@gmail.com ili poštom na adresu: Ul. Bulevar Kralja Aleksandra 458/32 11127,Beograd. Prodavac je obavezan da prihvati podneti prigovor. Nakon prijema prigovora, prodavac će odmah, ali najkasnije u roku od 8 (osam) dana, odgovoriti kupcu pisanim ili elektronskim putem. U svom odgovoru, prodavac treba da navede da li prihvata prigovor, razloge ukoliko ga ne prihvata, izjašnjenje o zahtevu potrošača o načinu rešavanja i konkretan predlog u kom roku će i kako će rešiti reklamaciju ukoliko je prihvata. Odluka o rešenju prigovora ne sme biti duža od 15 (petnaest) dana od dana kada je prigovor podnet.

Prodavac je obavezan da postupa prema predloženom rešenju prigovora, ali samo ako je dobio saglasnost kupca. Period za rešavanje prigovora se prekida kada kupac dobije odgovor od prodavca i ponovo počinje kada prodavac dobije povratnu informaciju od kupca. Kupac treba da odgovori na prodavčevu poruku najkasnije u roku od 3 (tri) dana od dana kada je primio odgovor. Ako kupac ne odgovori u navedenom roku, smatraće se da se ne slaže sa prodavčevim predlogom.

Ako prodavac iz određenih razloga ne može da ispuni zahtev kupca u određenom vremenskom roku, mora pisanim putem obavestiti kupca o produžetku roka za rešavanje prigovora i navede novi rok za njegovo rešavanje, takođe mora dobiti saglasnost kupca i zabeležiti to u evidenciji o prigovorima. Rok za rešavanje prigovora može se produžiti samo jedanput.

U slučaju da trgovac usmeno izjavljenu reklamaciju reši u skladu sa zahtevom potrošača prilikom njenog izjavljivanja, nije dužan da potrošaču bez odlaganja izda pisanu potvrdu ili elektronskim putem potvrdi prijem reklamacije, odnosno saopšti broj pod kojim je zavedena njegova reklamacija u evidenciji primljenih reklamacija niti da mu bez odlaganja a najkasnije u roku od 8 (osam) dana od prijema reklamacije pisanim ili elektronskim putem odgovori na izjavljenu reklamaciju.

Nedostatak originalne ambalaže ne može biti prepreka za rešavanje prigovora niti osnova za odbijanje ispravke nesaobraznosti od strane prodavca.

Ukoliko trgovac odbije reklamaciju, dužan je da potrošača obavesti o mogućnosti rešavanja spora vansudskim putem i o nadležnim telima za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova.

Za slučaj da se pri izjašnjavanju o osnovanosti reklamacije utvrdi da isporučeni proizvod nije u skladu sa ugovorom o prodaji, kupac može zahtevati od prodavca da besplatno ispravi nesaobraznost popravkom ili zamenom, ili može tražiti odgovarajuće smanjenje cene ili raskid ugovora za tu robu.

Kupac ima pravo da prodavac ispravi nesaobraznost proizvoda putem popravke ili zamene, bez dodatnih troškova za kupca.

Ako otklanjanje nesaobraznosti na napred opisan način nije moguće,potrošač ima pravo da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili raskid ugovora ako:

  • Nesaobraznost se ne može ispraviti ni popravkom ni zamenom, ili to nije moguće u razumnom vremenskom periodu;
  • Kupac ne može ostvariti pravo na popravku ili zamenu, odnosno ako trgovac nije izvršio popravku ili zamenu u primerenom roku;
  • opravka ili zamena ne može da se sprovede bez značajnijih nepogodnosti za potrošača zbog prirode robe i njene namene;
  • Otklanjanje nesaobraznosti putem popravke ili zamene bi predstavljalo nerealno opterećenje za prodavca. (Nesrazmerno opterećenje za prodavca nastaje kada se u poređenju sa smanjenjem cene ili prekidom ugovora, stvaraju prekomerni troškovi, uzimajući u obzir vrednost proizvoda koju bi imao da je u skladu sa ugovorom, značaj saobraznosti u datoj situaciji i mogućnost otklanjanja saobraznosti bez većih neugodnosti za kupca).

Potrošač ne može da raskine ugovor ako je nesaobraznost robe neznatna.

Prodavac će pristupiti otklanjanju utvrđene nesaobraznosti nakon što oba potpišu reklamacioni zapisnik, putem kojeg kupac daje odobrenje da se navedena nesaobraznost reši na jedan od prethodno navedenih načina.

U skladu s karakteristikama proizvoda i svrhom zbog koje ga je kupac nabavio, popravka ili zamena treba da se obavi u odgovarajućem vremenskom periodu bez većih neprijatnosti za kupca i uz njegovo odobrenje. Svi neophodni troškovi da bi se roba saobrazila ugovoru, posebno troškovi rada, materijala, preuzimanja i dostave, padaju na teret prodavca.

Ako se neusklađenost pojavi unutar šest meseci od trenutka kada je rizik prešao na kupca, kupac može da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom, odgovarajućim umanjenjem cene ili da izjavi da raskida ugovor. Ako se neusklađenost javi unutar šest meseci od prelaska rizika na kupca, ispravka je moguća popravkom uz eksplicitno odobrenje kupca. U slučaju obaveza prema kupcu zbog neusklađenosti proizvoda, prodavac ima pravo tražiti od proizvođača u lancu snabdevanja te robe nadoknadu za ispunjene obaveze. Prava koja kupac ima zbog neusklađenostirobe ne utiču na njegovo pravo da traži odštetu od prodavca zbog neusklađenosti, u skladu s opštim pravilima o odgovornosti za štetu.

Trgovac je odgovoran za nesaobraznost robe ugovoru koja se pojavi u roku od dve godine od dana prelaska rizika na potrošača. Ako nesaobraznost nastane u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, pretpostavlja se da je nesaobraznost postojala u trenutku prelaska rizika, osim ako je to u suprotnosti sa prirodom robe i prirodom određene nesaobraznosti. Teret dokazivanja da nije postojala nesaobraznost snosi trgovac. Pomenuti rokovi ne teku u periodu koji prodavac koristi za otklanjanje nesaobraznosti.Na odnose između trgovca i kupca-pravnog lica, u vezi sa ostvarivanjem prava u slučajunesaobraznosti primenjuju se odredbe Zakona o obligacionim odnosima. Tako uočenemanjkavosti/nesaobraznosti/nedostaci na robi moraju da se prijave već prilikom primopredaje, odnosno isporuke, uz priloženi račun za kupljenu robu, a u slučaju bez odlaganja po uočavanju te manjkavosti, uz priloženi račun za kupljenu robu slanjem obaveštenja u pisanoj formi, poštom, uz naznaku "preporučeno."

Odustanak od ugovora

Kupac ima pravo da odustane od ugovora sklopljenog na daljinu bez potrebe da navede razlog, u roku od 14 (četrnaest) dana. Rok za odustanak od ugovora počinje od dana kada je kupac dobio proizvod. Kupac treba da obavesti prodavca o svojoj nameri da odustane od ugovora u pisanom obliku. To može postićikorišćenjemobrasca za povlačenje iz ugovora na daljinu (koji može poslati na fizičku ili elektronsku adresu prodavca). Ugovor se smatra otkazanim kada kupac pošalje prodavcu ispunjen obrazac za povlačenje iz ugovora. Prodavac je obavezan da bez odlaganja potvrdi kupcu prijem obrasca putem e-maila. Ako se ugovor raskine, kupac mora o svom trošku vratiti proizvod prodavcu ili osobi koju prodavac ovlasti, najkasnije u roku od 14 (četrnaest) dana od dana slanja popunjenog obrasca za povlačenje od ugovora. Kupac ima obavezu da snosi direktne troškove povraćajaproizvoda, osim ako prodavac nije pristao da preuzme troškove na sebe ili ako nije unapred obavestio kupca da će on biti u obavezi da ih plati.

Napomena

Pravo na povlačenje iz ugovora ne primenjuje se na kupovinu u fizičkim prodavnicama, jer se ne tretira kao daljinska kupovina ili kupovina van poslovnih objekata. Povrat je moguć samo za artikle koji nisu oštećeni i, gde je to izvodljivo u originalnoj ambalaži, sa svim pripadajućim dodacima i pratećom dokumentacijom.

Kada trgovac primi proizvod, proverava se da li je proizvod oštećen. Kupac je jedini odgovoran za smanjenje vrednosti robe koja proizlazi iz neodgovarajuće upotrebe, odnosno prevazilazi ono što je neophodno da bi se ustanovila priroda karakteristika i funkcionalnosti robe. Ovlašćeno lice trgovca određuje stepen oštećenja, a na osnovu toga se smanjuje iznos koji se refundira kupcu. Ako se proizvod krivicom kupca toliko oštetio da se više ne može prodati, povrat novca će biti odbijen i proizvod će biti poslat nazad kupcu o njegovom trošku.

U slučaju zakonitog povlačenja iz ugovora, trgovac je obavezan da kupcu odmah, a najkasnije u roku od 14 dana od prijema obrasca za odustanak, vrati uplaćeni iznos (uključujući i troškove dostave). Međutim, trgovac nije obavezan da vrati dodatne troškove koji proizlaze iz kupčevogspecifičnogzahteva za isporuku koji nije najjeftinija uobičajena dostava koju je trgovac ponudio. Povraćajsredstava može biti odložen dok trgovac ne primi vraćeni artikl ili dok kupac ne pruži dokaz o slanju - zavisno o tome koji događaj se prvi desi, osim ako trgovac nije ponudio da sam preuzme robu. Ako je proizvod dostavljen kupcu na njegovu kućnu adresu prilikom zaključenja ugovora van poslovnih objekata i ne može se standardno vratiti poštom zbog svoje prirode, trgovac će preuzeti proizvod o svom trošku.

U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača,potrošač ima pravo da odustane od ugovora, te se primenjuju se sledeća pravila:

  • svaki ugovor na daljinu i ugovor koji se zaključuje izvan poslovnih prostorija trgovca, na koji se primenjuju pravila sadržana u članovima 26-36. Zakona o zaštiti potrošača,potrošač može, ne navodeći za to razlog, da raskine u roku od 14 (četrnaest) dana;
  • u slučajuzaključenja ugovora o kupoprodaji, rok za odustanak računa se od trenutka kada roba dospe u državinu potrošača, odnosno trećeg lica koje je odredio potrošač, a koje nije prevoznik;
  • kada potrošač jednom porudžbenicom naruči više vrsta roba koje se isporučuju zasebno, rok od 14 (četrnaest) dana počinje da teče kada poslednja vrsta naručene robe dospe u državinu potrošača, odnosno trećeg lica koje je odredio potrošač, a koje nije prevoznik;
  • kada se isporuka robe sastoji iz više pošiljki i delova, rok od 14 (četrnaest) dana počinje da tečekada je poslednja pošiljka ili njen deo, dospeo u državinu potrošača, odnosno trećeg lica koje je odredio potrošač, a koje nije prevoznik;
  • kada je zaključen ugovor na neodređeno vreme sa periodičnim isporukama robe, rok od 14 (četrnaest) dana počinje da teče kada prva pošiljka robe dospe u državinu potrošača, odnosno trećeg lica koje je odredio potrošač, a koje nije prevoznik;
  • ako trgovac ne preda kupcu obaveštenje o uslovima, vremenskom roku i postupku za ostvarivanje prava na odustanak od ugovora, na način iz člana 29. stav 1. zakona i člana 30. stav 2. ovog zakona, potrošač može odustati od ugovora u roku od 12 meseci od dana isteka roka za odustanak od ugovora;
  • ako trgovac nije predao potrošaču obaveštenje o uslovima, vremenskom roku i postupku za ostvarivanje prava na odustanak od ugovora, na način iz člana 29. stav 1. ovog zakona i člana 30. stav 2. ovog zakona, pa to učini u roku od 12 meseci od dana zaključenja ugovora, rok od 14 dana počinje da teče kada potrošač dobije obrazac za odustanak.

Rok od 14 dana ističe protekom poslednjeg časa poslednjeg dana roka.

Isključenje prava na odustanak od ugovora

Potrošač nema pravo na odustanak od ugovora, na osnovu člana 36. Zakona o zaštiti potrošača, u slučaju:

  • isporuke robe proizvedene prema posebnim zahtevima potrošača ili jasno personalizovane;
  • isporuke zapečaćene robe koja se ne može vratiti zbog zaštite zdravlja ili higijenskih razloga i koja je otpečaćena nakon isporuke.

Potrošač nema pravo da odustane od ugovora u slučaju isporuke zapečaćene robe koja se ne može vratiti zbog zaštite zdravlja ili higijenskih razloga i koja je otpečaćena nakon isporuke. Dakle, potrošač nema pravo da odustane od ugovora ako je reč o donjem vešu, kupaćimgaćama,kupaćimkostimima, čarapama. U slučaju da je proizvod otpakovan pretpostavlja se da je isti korišćen, zbog čegapotrošač nema pravo da odustane od ugovora.

Rešavanje sporova

Potrošački spor može se rešiti vansudskim putem. Vansudsko rešavanje potrošačkih sporova obavlja se na jasan, efikasan, brz i pravičannačin pred telom za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova (u daljem tekstu: “telo”). Nadležno Ministarstvo sačinjava listu tela i javno je objavljuje.

Međutim, vansudsko rešavanje potrošačkih sporova se ne primenjuje:

  • u oblasti medicinskih usluga koje se pružaju pacijentima u svrhu lečenja,uključujući izdavanje recepata;
  • u oblasti pružanja usluga od opšteg interesa koje nisu ekonomske prirode;
  • u vezi sa zaključenim ugovorima sa javnim pružaocima usluga u oblasti visokoškolskog obrazovanja;
  • u potrošačkim sporovima koji su predmet Zakona o zaštiti potrošača, ukoliko je vansudsko rešavanje sporova uređeno posebnim zakonom, a naročito u oblasti pružanja elektronskih komunikacionih usluga, poštanskih usluga, finansijskih usluga, osim finansijskih pogodbi, usluga putovanja;
  • za rešavanje sporova po procedurama koje je ustanovio sam trgovac;
  • na neposredne pregovore izmeđupotrošača i trgovca;
  • na pokušaj mirenja strana povodom spora u parničnom postupku;
  • u postupcima koje je trgovac pokrenuo protiv potrošača.

Potrošač može započeti postupak pred telom samo nakon što je prethodno podneo reklamaciju ili izrazio nezadovoljstvo trgovcu. Trgovcu je obavezno da se aktivno uključi u postupak alternativnog rešavanja sukoba pred telom.

Vansudsko rešavanje spora izmeđupotrošača i trgovca prema ovom zakonu može trajati do 90 dana od dana kada je zahtev podnet. U specifičnim situacijama, ako je spor kompleksan, ovaj rok se može produžiti za dodatnih do 90 dana. U takvim situacijama, telo odmah informiše i potrošača i trgovca o produženju.

Potrošač može odustati od daljeg učešća u vansudskom rešavanju potrošačkog spora do okončanjapostupka.

Predlog za pokretanje postupka vansudskog rešavanja potrošačkog spora (u daljem tekstu: “Predlog”) dostavlja se nadležnom ministarstvu (Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija) na jedan od sledećihnačina: neposredno, preko pošte ili elektronskim putem. Po prijemu ovog predloga, nadležno ministarstvo radi daljeg postupanja po njemu ga prosleđuje telu koje je po mestu obavljanja vansudskog rešavanja potrošačkog spora najbliže mestu prebivališta potrošača ili telu za koje Ministarstvo proceni da će postupak vansudskog rešavanja spora rešiti na najefikasniji i najcelishodniji način,imajući u vidu predlog potrošača (npr. vođenje postupka elektronskim putem, izbor tela najbližeg boravištu potrošača i slično).

Svaka stranka u postupku vansudskog rešavanja potrošačkog spora plaća sopstvene troškove (primera radi, troškove zastupanja, putne troškove itd). Međutim, rad tela za vansudsko rešavanje potrošačkogspora je besplatan za stranke u postupku vansudskog rešavanja potrošačkog spora.

U procesu vansudskog rešavanja potrošačkog spora, svaka strana snosi svoje troškove (kao što su troškovi zastupanja, putni izdaci i slično). Ipak, rad tela zaduženog za vansudsko rešavanje spora je besplatno za stranke u tom postupku.

Pokretanje i vođenje postupka vansudskog rešavanja potrošačkog spora, ne isključuje i ne utiče na ostvarivanje prava na sudsku zaštitu, u skladu sa zakonom. Pored toga, samo učešćepotrošača u postupku vasnudskog rešavanja potrošačkog spora ga ne sprečava da naknadu štete zahteva u sudskom postupku. Zastarevanje i prekluzivni rokovi ne teku u toku postupka vansudskog rešavanja potrošačkogspora, a počinju ponovo da teku istekom petnaestog dana od dana okončanja ovog postupka.

Mogućnost rešavanja potrošačkog spora pred arbitražom

Spor izmeđupotrošača i trgovca može se rešiti putem arbitraže, ukoliko obe strane zaključe sporazum o arbitraži nakon što je spor nastao.

Arbitražni sporazum je dokument koji su potpisale obe ugovorene strane i u kojem nema drugih sporazuma osim onih vezanih za arbitražni postupak. Pre nego što potpiše sporazum, trgovac je obavezan da informiše potrošača o pravnim implikacijama prihvatanja arbitražnog sporazuma, posebno o obaveznosti odluke arbitraže i troškovima ovog postupka.

Sudsko rešavanje spora

Ukoliko rešavanje sporova nije moguće na neki od napred opisanih načina, postupak se može pokrenuti pred naležnim sudom po mestu prebivališta, odnosno boravišta potrošača.

Podaci o trgovcu

DM STAR CONSULTING D.O.O. – Ogranak 2 Esotiq, BEOGRAD (ZVEZDARA)

Ul. Bulevar Kralja Aleksandra 458/32 11127 Beograd, (Zvezdara)

Matični broj: 21430552

PIB:111132614

Šifra delatnosti: 7022